Svar: Spørgsmål til madplan - 7 mdr.
13. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Kære A
Tak for dit brev og det er super, at du skriver tilbage med de tidspunkter og rytme, som jeres dreng har :)
Det er helt okay, hvis jeres dreng stadig har behov for 3 lure dagligt, og det lyder det som om, at han har, hvis han ofte sover sin middagslur allerede kl 12. Derfor skal I lige nu forsøge at skabe en dagsrytme, som giver ham mulighed for at sove tre lure dagligt.
Det er også helt fint, hvis hans frokost kommer til at ligge omkring kl 11, og han så får brystet og puttes kl 12. Han vil sandsynligvis godt kunne rumme rumme begge dele i maven på denne måde, og det er helt okay, at der ikke går så lang tid imellem de to ting før middagsluren.
Ud fra ovenstående kan en dagsplan hos jer derfor se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover som nu fra ca. 9.15-10
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12 og sover som nu 1.5-2 timer
Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Må en overgang gerne ammes eftermiddag og puttes til dagens 3. lur, som han naturligt har behov for, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper, en kartoffelbåde fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske